Ajurweda, czyli właściwości ciepłej wody

O zaletach picia wody powiedziano już chyba wszystko. Współczesna dietetyka zaleca około 2 litrów wody dziennie lub więcej, jeśli jesteśmy aktywni fizycznie, a także w upalne dni. Według ajurwedy, hinduskiego systemu leczenia, temperatura wypijanego napoju ma niebagatelny wpływ na nasz organizm. Specjaliści ajuwerdyjscy podkreślają, że podgrzane płyny mają inną energię oraz jakość. Dowiedzmy się, więc jaką ma ciepła woda.

Czym jest  ajurweda?

Ajurweda  liczy sobie ponad 5 tysięcy lat i tak samo, jak medycyna chińska zajmuje się przywróceniem równowagi w ciele. Ajurweda to nauka o tym, jak nie chorować. Jak zapobiegać, a nie leczyć oraz o tym jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i szczęściem. Starożytni riszi (czyt. indyjscy kapłani, mędrcy lub mistrzowie mądrości) podzielili wszechświat na 5 podstawowych żywiołów – ziemię, wodę, ogień, powietrze i przestrzeń. To one budują otaczający nas wszechświat i nas samych. Z nich też składają się 3 tzw. dosze – vata (dominujące żywioły to powietrze i przestrzeni), pitta (dominujące żywioły to ogień i woda) i kapha (woda i ziemia). Rodzimy się z jedną lub kilkoma dominującymi doszami, które tworzą tzw. naszą „konstytucję”. W trakcie naszego życia dosze na skutek ciągłych zmian wychodzą ze stanu równowagi, a dominacja jednej z nich, czyli nadmiar danego żywiołu, prowadzi do choroby. Warto poszukać w internecie lub książkach informacji na temat tego, jakie dosze dominują w naszym organizmie.

Ile wody należy pić?

Według ajurwedy  oraz medycyny akademickiej nie powinniśmy pić za mało, ponieważ zbędne toksyny nie mogą być wydalane i gromadzą się w ciele. Zbyt duża ilość wody natomiast zaburza procesy trawienne, a także wypłukuje niektóre pierwiastki, doprowadzając do ich niedoborów. Zgodnie ze współczesnymi trendami należy pić mało, ale za to często. Wiadomo, że więcej pić powinny osoby aktywne fizycznie, ale rzadko wspomina się o tym, że więcej wody powinny dostarczać do organizmu ludzie jedzący więcej produktów odzwierzęcych, tzn. mięso, jajka i nabiał. Woda ma za zadanie oczyścić ciało z toksyn powstałych podczas trawienia białek zwierzęcych.

CZYTAJ TAKŻE: Woda – nawilżanie, nawadnianie i odżywianie. Jak i ile pić?

Mniej mogą pić weganie i wegetarianie, jeśli dieta jest zbilansowana – u nich dużo wody dostaje się do organizmu wraz z pożywieniem, a brak w diecie białek zwierzęcych powoduje mniejsze zanieczyszczenie organizmu. Więcej powinny pić także osoby jedzące spore ilości słodyczy, pieczywa i produktów o wysokim indeksie glikemicznym – tu ważne jest oczyszczanie z przemian glukozy.

Właściwości ciepłej wody

Ajurweda zaleca dla osób dosha kapha i vata lub zaburzonych vata, lub kapha – stanowczo picie wody ciepłej. Otyłość czy nawet nadwaga jest postrzegana najczęściej jako zaburzenie dosha kapha, więc osoby otyłe powinny pić wodę ciepłą, ponieważ to u nich specjaliści są w stanie najczęściej „zdiagnozować” obniżony ogień trawienny organizmu. Nawet jeśli na zewnątrz jest ciepło, warto pić wodę i inne napoje o ciepłej temperaturze lub co najwyżej w temperaturze pokojowej.

Zimna, czy lodowata woda, która pozornie gasi pragnienie, powoduje dodatkowe gaszenie ognia trawiennego. W konsekwencji nasz organizm ma problem z usuwaniem toksyn, a co za tym idzie, spada jego odporność. Gotowana woda zyskuje energię i jakość, którą ajurweda określa jako przenikanie. Ciepła woda skuteczniej wnika do tkanek i komórek. Wchłonięcie przegotowanej wody, podanej na ciepło trwa dwa, a czasem trzy razy krócej niż wody niegotowanej i zimnej. To dlatego większość osób, które zaczynają pić ciepłą wodę, uważa, że szybciej gasi ona pragnienie.

Kiedy pić ciepłą wodę?

Picie ciepłej wody o różnych porach dnia ma także różne właściwości. Spożywanie jej na czczo oraz między posiłkami usprawnia usuwanie toksyn, natomiast wypicie gorącej wody przed posiłkiem poprawia metabolizm organizmu oraz wpływa na lepsze przyswajanie składników odżywczych dostarczanych w pożywieniu. Ciepła woda poprawia również krążenie dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych oraz rozluźnia mięśnie i łagodzi ból. Działa również uspokajająco, wyciszająco, a także relaksuje i redukuje stres.

Niektórzy uważają, że ciepła woda lepiej smakuje. Jeśli więc pijesz za mało wody – zacznij od ciepłej. Może łatwiej będzie ci wyrobić nawyk właściwego nawadniania organizmu. Jeśli natomiast jesteś fanem picia wody, spróbuj jej w formie ciepłej i obserwuj, jak zareaguje Twoje ciało. Ciepła woda już niejedną osobę miło zaskoczyła 😊

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej