Jak nabrać pewności siebie? Poznaj zasadę 3P

„Jej jest łatwiej, jest taka pewna siebie”, „gdybym była choć trochę tak pewna siebie, jak Ty, może bym to zrobiła”, „łatwo Ci mówić, jesteś taka pewna siebie”, „brak mi pewności siebie”, brzmi znajomo? Może zdarzyło Ci się usłyszeć takie słowa, może zdarzyło Ci się takie wypowiedzieć albo chociaż pomyśleć?

Pewność siebie, niczym jakiś mityczny Święty Graal, jakiś tajemny składnik, sposób na życiowy sukces, powód by sobie umniejszać, gdy czujemy, że nam akurat jej brak. Tymczasem pewność siebie jest w zasięgu każdej z nas, żadna się z nią nie rodzi, nie dostaje w prezencie. Fakt, sprzyjające i wspierające środowisko może pomóc nam ją wykształcić, jeśli jednak w Twoim przypadku tego zabrakło wiedz, że masz w sobie wszystko, żeby swoją pewność siebie rozwijać. Rozwijać pewność siebie warto, jest ona swoistą szczepionką na stres, niczym ochronna bańka pozwala Ci lepiej radzić sobie z trudnościami na co dzień, wpływa również na Twój bilans emocjonalny, satysfakcję z życia i poziom odczuwanego szczęścia.

Jak budować pewność siebie?

Z perspektywy psychologicznej, pewność siebie definiowana jest jako zaufanie do siebie, z wiarą we własne możliwości i umiejętności oraz przekonanie, że można z powodzeniem sprostać wyzwaniom i wymaganiom codzienności. Pewność siebie wiązana jest ściśle nie z osobistymi cechami czy umiejętnościami, lecz z osobistymi przekonaniami na temat tego kim i jaka jestem. Tak więc kluczem do pewności siebie są właśnie przekonania – życzliwe, wspierające i racjonalne myśli nas swój temat.

Z doświadczenia w pracy z kobietami wiem jednak, że dla wielu z nas, pozytywne i wspierające przekonania są ogromnym wyzwaniem. Wielu z nas dużo łatwiej przychodzi zganić się w myślach, wymienić wady, słabe strony, wyliczyć w czym mogłybyśmy być jeszcze lepsze, co jeszcze powinnyśmy w sobie zmienić, udoskonalić czy zrobić dla innych. Na szczęście wiem również, że można to zmienić, trenując pewność siebie niczym mięśnie.

Zwiększ pewność siebie według zasad 3P

W pracy nad budowaniem i wzmacnianiem pewności siebie, pomóc może Ci zasada 3P: przekonania, przyzwolenia, pozytywy.

PRZEKONANIA

Praca z przekonaniami to ogromny obszar w pracy rozwojowej, podejdź do niego jak do zjedzenia słonia – da się to zrobić, pod warunkiem, że jeść się go będzie po kawałku. Zacznij od wyłapywania mrówek! Tak, mrówek. Mrówki to automatyczne negatywne myśli (automatic negative thoughts – ANTs, z angielskiego „mrówki”). Jeśli odczuwasz brak pewności siebie, mrówki najprawdopodobniej nie raz odwiedzają Twoją głowę. Najwyższa pora im się przyjrzeć, żeby to zrobić musisz je zidentyfikować. Dobrym sposobem jest zwiększenie uważności na własne myśli, zapisywanie negatywnych myśli, które pojawiają się np. w sytuacjach stresowych i ich analiza pod kątem wydarzenia, które miało miejsce, odczuwanych emocji i faktów, które przemawiają za ich słusznością lub jej brakiem.

PRZYZWOLENIA

Wewnętrzny krytyk, który tak często jest zagorzałym przeciwnikiem Twojej pewności siebie, uwielbia zakazy. Może by tak spróbować zmniejszać jego siłę przyzwoleniami? Przyzwolić sobie na odczuwanie, przeżywanie i wyrażanie własnych emocji i potrzeb? Słuchać swojego organizmu i przyzwolić sobie np. na odpoczynek, gdy ciało wysyła sygnał o takiej potrzebie? A może spojrzeć na siebie życzliwym, czułym i wspierającym okiem i uznać, że jest się wystarczająco dobrą? Tak, jesteś wystarczająco dobra. Nawet gdy nie miałaś siły posprzątać czy zrobić obiadu z dwóch dań i wybrałaś chwilę dla siebie. Gdy pozwoliłaś sobie na słodycze, straciłaś cierpliwość do dziecka czy partnera, albo nie zrealizowałaś wszystkich zadań z listy na dziś – wtedy też jesteś wystarczająco dobra. Zadbaj tylko o język, którym do siebie mówisz. Zupełnie inaczej odbiera się „nie udało mi się dziś ogarnąć wszystkiego, muszę się bardziej postarać” niż „zrobiłam dziś naprawdę dużo, włożyłam w to dużo wysiłku, mogę odpocząć i dokończyć jutro”.

POZYTYWY

Która z Twoich mocnych stron pomogła Ci w ostatnim czasie zrealizować ważne zadanie lub cel? Za co jesteś sobie wdzięczna? Może stanęłaś ostatnio w obronie swoich potrzeb i granic? Może poprosiłaś o pomoc, kiedy tego potrzebowałaś lub powiedziałaś „nie” chcąc być dla siebie dobrą? Kiedy ostatnio siebie za coś pochwaliłaś? Kiedy ostatnio byłaś z siebie dumna? Ten rodzaj pochwał, wdzięczności, dobrego słowa, celebrowanie nawet najmniejszych sukcesów są najlepszym paliwem dla Twojej pewności siebie – najlepszym, bo Twoim własnym.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej