Sauny – rodzaje i właściwości

Sauna sucha, mokra, na podczerwień lub łaźnia parowa – w każdej z nich panuje wysoka temperatura i duża wilgotność, a właściwości zdrowotne są niesamowite. Dla Finów chodzenie do sauny, a później kąpiele w przerębli są sposobem na spędzanie wolnych dni. Ruska bania lub inaczej bania syberyjska była natomiast miejscem cotygodniowych spotkań i sposobem na utrzymanie zdrowia. Co w takim razie od dawna wiedzą mieszkańcy zimnych krain, a czego my powinniśmy się prędko nauczyć?

Jak działa sauna?

Niezależnie od rodzaju sauny wysoka temperatura w pomieszczeniu sprawia, że nasza skóra może się rozgrzać nawet do 42oC, a temperatura ciała może być wyższa o 1oC. Po seansie czujemy się jakbyśmy mieli lekką gorączkę, co powoduje produkcję przeciwciał przez nasze ciało, aby zwalczyć ewentualne wirusy i bakterie chorobotwórcze. To właśnie dlatego korzystając z sauny można pokonać początki przeziębienia, gorączkę, bóle mięśni czy katar. Regularne korzystanie z sauny wzmacnia organizm, dodaje mu sił i witalności, a także podnosi jego odporność. 

Rodzaje saun 

Sauna parowa i sauna mokra

Sauny różnią się ze względu na swoje parametry: wysokość temperatury oraz poziom wilgotności, a także materiału, z którego są zbudowane.  Sauna parowa, nazywana również sauną rzymską, jest dobra dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z saunowaniem. Panująca w pomieszczeniu temperatura nie przekracza 50oC, a wilgotność względna nie powinna być wyższa niż 40%. Po wejściu do sauny parowej należy w niej przebywać 5-15 min, a następnie wyjść, schłodzić ciało od stóp w kierunku serca. Taką sesję można powtórzyć 1-3 razy, a następnie udać się na 20-30 min odpoczynek. Istnieje również sauna mokra, w której temperatura wynosi 75-90oC, a wilgotność osiąga poziom 20-35%. Jest doskonała dla osób z tłustą cerą lub łojotokiem. Atutami obu jest nawilżenie układu oddechowego oraz intensywna inhalacja, a także działanie pielęgnacyjne dla skóry.

Sauna fińska (sucha)

O wiele bardziej wymagającą dla organizmu jest sauna sucha tzw. fińska. Panuje w niej wysoka temperatura około 95oC (maksymalnie może ona osiągać nawet 110oC) przy dość niskiej wilgotności – 10-15%. Polega ona na naprzemiennym podgrzewaniu i schładzaniu organizmu. Optymalnym rozwiązanie jest przebywanie w gorącym pomieszczeniu 8-15 min., a następnie schładzanie się max. 12 min. Tradycyjnie Finowie po wyjściu z sauny kąpali się w przeręblu oraz nacierali śniegiem lub lodem. My możemy skorzystać z zimnego prysznica. Ważne, aby po schłodzeniu ciała dokładnie się wytrzeć i następnie powtórzyć seans. Tak jak w przypadku łaźni parowej, tak w przypadku sauny fińskiej  sesje można wykonać 1-3 razy, a na końcu zapewnić sobie dłuższy odpoczynek. Atutami sauny suchej są relaks, rozluźnienie mięśni, hartowanie organizmu oraz masaż termiczny skóry, mięśni oraz układu oddechowego. Eksperci zalecają, aby z powyższych rodzajów saun korzystać nie więcej niż 2 razy w tygodniu. 

Sauna infrared (na podczerwień) 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku sauny na podczerwień (tzw. infared), z której możemy korzystać nawet codziennie. Energia cieplna wytwarzana przez promieniowe podczerwone sprawia, że powietrze w kabinie nie podgrzewa się, a jedynie podnosi się temperatura ciała. Jest ona doskonałym rozwiązaniem dla dzieci i osób starszych, które nie mogą korzystać z tradycyjnych saun. Do sauny na podczerwień wchodzimy na jedną sesję 20-30 minutową. Ma bardzo dobry wpływ na przyśpieszenie metabolizmu, szybsze usuwanie zbędnych produktów przemiany materii. Jest również wskazana przed i po treningu. 

 Co daje sauna?

Regularne korzystanie z sauny pomaga zregenerować mięśnie i poprawia jakość snu dzięki usunięciu nieprzyjemnych skutków stresu. Dodatkowo pozytywnie wpływa na krążenie. Dzięki lepszemu ukrwieniu serce zaczyna mocniej pracować, a to rozwiązuje problem ciągle zimnych rąk i stóp. Podgrzanie ciała poprawia również metabolizm organizmu i usprawnia usuwanie toksyn, co nie tylko pomaga zgubić zbędne kilogramy, ale również ma bardzo dobry wpływ na kondycję skóry. Staje się ona promienna i traci swój szarawy odcień. Z sauny często korzystają sportowcy, ponieważ odpręża zmęczone po treningu mięśnie i pomaga pozbyć się zakwasów. Co jeszcze daje sauna?  Ma również zbawienny wpływ na leczenie kontuzji stawów, nerwobóli i przykurczy mięśni. Z dobrodziejstwa saunowania powinny również korzystać osoby z chorobami reumatycznymi i zmianami zwyrodnieniowymi. 

Sauna – przeciwwskazania 

O saunie powinny natomiast zapomnieć kobiety w ciąży oraz osoby z problemami pękających naczynek oraz żylakami. Przeciwskazaniem do korzystania z sauny są:

  • choroby serca; 
  • nadciśnienie tętnicze; 
  • nowotwory; 
  • miażdżyca; 
  • cukrzyca;
  • padaczka. 

Każdorazowo, przed rozpoczęciem przygody z saunami, powinniśmy skonsultować się z lekarzem, aby dowiedzieć się czy na pewno są one dla nas dobrym rozwiązaniem. 

O czym należy pamiętać podczas korzystania z sauny 

Z sauny najlepiej jest korzystać po południu lub wieczorem, ponieważ po sesji możemy czuć się zmęczeni i trudno nam się będzie skoncentrować na pracy. Dodatkowo sauna ma właściwości relaksujące, więc warto z niej skorzystać przed pójściem spać. Nie należy jednak wchodzić do sauny będąc głodnym lub zaraz po posiłku, ponieważ organizm nie będzie mógł skupić się na właściwej regulacji procesów trawiennych. Optymalnym rozwiązaniem jest zaplanowanie sobie saunowania godzinę po jedzeniu. 

Bardzo ważne jest skorzystanie z prysznica przed wejściem do kabiny sauny, aby zmyć z siebie wszystkie zanieczyszczenia. Tak samo powinniśmy zrobić po zakończonym seansie – należy ciało dokładnie przemyć czystą wodą. To ułatwi skórze oczyszczanie organizmu. 

W trakcie korzystania z sauny tracimy do 1,5 litr wody, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepiej w trakcie fazy końcowej, czyli etapu odpoczynku, uzupełniły płyny wypijając około 1 litra płynu.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej