Co daje bieganie? 4 powody, dla których warto biegać

Gdy słyszymy o zaleceniach specjalistów dotyczących aktywności fizycznej, zamiast sięgać po rozwiązania naturalne, uciekamy się do skomplikowanych i trudnych zajęć na siłowni, czy zorganizowanych treningów przy użyciu najdziwniejszych sprzętów. Tymczasem, jak to często bywa, odpowiedź leży w naturze i jest tak prosta, jak biegowy krok, który potrafi zrobić każdy z nas. Dowiedz się, jakie korzyści daje nam bieganie.

Człowiek – gatunek biegacz

Natura przysposobiła nas do chodzenia i biegania najlepiej, jak mogła. Gdy przyjrzymy się dzieciom, już od pierwszych kroków próbują biec, a potem wręcz ciężko je zatrzymać. Co więc takiego dzieje się, gdy dorastamy, że ta forma ruchu idzie w całkowite zapomnienie i – co gorsza – wielu kojarzy się z udręką? Współczesny człowiek przede wszystkim siedzi – siedzimy w pracy, siedzimy w aucie, siedzimy w domu, siedzimy na spotkaniach ze znajomymi. Wiemy już, jak destrukcyjny ma to wpływ na nasze zdrowie i tu na pomoc przybiega…bieganie. Co nam daje i co dobrego wynika dla nas z tej aktywności fizycznej?

RUCH –  jak prawidłowo biegać?

Kiedy zaleca się bieganie jako formę dbania o zdrowie i kondycję psychofizyczną, mowa wówczas o umiarkowanym, ciągłym wysiłku aerobowym. Jest to punkt obowiązkowy, gdy chcemy zatroszczyć się o nasz dobrostan tak fizyczny, jak psychiczny. Kluczowe jest tu słowo „umiarkowany”. Fakt, że wiele osób stwierdza, że do biegania się nie nadaje, bo od razu ma zadyszkę i bardzo się męczy, wynika z tego, że po prostu biegają za szybko. Często zaczynać powinno się od marszu lub marszobiegu i stopniowo dochodzić do biegu ciągłego (o tym, jak zacząć biegać napiszemy wkrótce).

Wiele z nas motywuje do biegania chęć utraty wagi, jednak poza spalaniem tkanki tłuszczowej, wysiłek aerobowy przynosi naszemu organizmowi wiele jakże cennych korzyści. Przede wszystkim podnosi naszą wydolność, pozytywnie wpływa na układ krwionośny i oddechowy — czujemy się i jesteśmy silniejsi i zdrowsi. Dzięki bieganiu serce — najważniejszy dla naszego zdrowia, pracujący bez przerwy mięsień, dosłownie rośnie. Tak wzmocnione może zwolnić i z czasem, przy wykonywaniu tych samych czynności męczy się mniej. Do listy korzyści dopisać należy jeszcze poprawę krążenia, zapobieganie miażdżycy, dotlenienie i lepsze samopoczucie oraz lepsze nawodnienie. I tak dochodzimy do kolejnego z filarów filozofii Kneippa – woda.

WODA – nawodnienie organizmu to podstawa

W parze z bieganiem naturalnie idzie woda. Stanowiąca blisko 60% masy naszego ciała, jest stale wymieniana. Bieganie pomaga dbać o zachowanie odpowiedniego bilansu wodnego. Wzmożone pragnienie w trakcie i po wysiłku zmusza nas do picia większej ilości wody, z czym wiele z nas deklaruje, że niestety ma problem i nie wypija jej odpowiednio dużo. Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, wspomaga procesy trawienne, uczestniczy w większości reakcji metabolicznych oraz w utrzymaniu stałej temperatury ciała, ułatwia pracę nerek oraz mózgu. W trakcie i po bieganiu musimy uzupełniać płyny. Należy o tym szczególnie pamiętać wiosną i latem, kiedy pocąc się, intensywnie wytracamy wodę, co ma na celu regulację temperatury ciała.

ODŻYWIANIE – aktywni jedzą zdrowiej

Poza pragnieniem aktywność fizyczna wzmaga też apetyt. Któż jednak odważyłby się zmarnować cudowne efekty treningu biegowego i świetne samopoczucie jedząc niezdrowo? Zwykle bieganie pociąga za sobą większą świadomość i ochotę na zdrowsze, bardziej wartościowe i naturalne posiłki.

Aktywni jedzą zdrowiej, poszukują nowych przepisów oraz zgłębiają tajniki żywienia, by mieć więcej energii i dostarczać sobie niezbędnych dla zdrowia składników. Naturalnie po bieganiu mamy chęć na zdrowe owocowo-warzywne dania, przekąski, soki czy koktajle, nie tylko za sprawą zawartej w nich wody, ale też sodu, potasu i witamin.

RÓWNOWAGA – w zdrowym ciele zdrowy duch.

Aerobowa aktywność, jaką jest bieganie, to doskonały sposób na zadbanie o równowagę psychofizyczną. Bieg, najlepiej w otoczeniu natury — lasu czy parku to wypoczynek dla umysłu i skuteczne odstresowanie. To nasza chwila, tzw. me-time tak bardzo potrzebna nam wszystkim w tym…jakże zabieganym świecie 😉 . Wszyscy poszukujemy spokoju i relaksu, a nic nie pozwala tak bardzo odetchnąć naszemu układowi nerwowemu i naładować baterii jak natura. Bieg na jej łonie to istna celebracja zdrowia i życia! Bieganie, choć męczy, wyzwala serotoninę, a ta wraz z endorfinami dodaje nam energii i poprawia nastrój. Zwiększa się nasza satysfakcja i wyraźnie odczuwamy radość z życia. Motywacja do pracy i kolejnych treningów rośnie zaś dzięki produkcji dopaminy. W długim terminie aktywność fizyczna wpływa też na pracę naszego mózgu – sprzyja lepszej koncentracji i wytwarzaniu nowych komórek nerwowych.

Bieganie to holistyczny uzdrowiciel i nieoceniony jest jego pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Biegajmy więc i czerpmy z natury garściami. Doceńmy fakt, że mamy zdrowie, by biegać i dbajmy o nie biegając. Zdrowsi, szczęśliwsi, dotlenieni i upojeni naturą bierzemy orzeźwiający prysznic i jesteśmy gotowi na wyzwania kolejnego dnia!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej