5 filarów filozofii Kneippa – odżywanie

„Dopóki nie nastąpi radykalna zmiana naszego systemu odżywiania, nie będzie można usunąć wielkich spustoszeń, przez które ludzkość choruje, wręcz przeciwnie będzie coraz gorzej.“ –  Sebastian Kneipp

Odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawą zdrowego i aktywnego życia. Nie trzeba podążać za coraz nowszymi i bardziej rygorystycznymi dietami cud – Kopenhaską, Dukana czy detoksem Ewy Dąbrowskiej. Kluczem jest bowiem zrównoważona dieta, która dostarcza organizmowi potrzebnych wartości odżywczych najlepiej z produktów sezonowych i lokalnych. Osoby, które chcą żyć zdrowo i dobrze się czuć w swoim ciele, powinny przestawić swoje żywienie na potrawy o mniejszej zawartości tłuszczu, bardziej zbilansowane i włączyć dużą ilością ruchu.

Zgodnie z zaleceniami Kneippa należy jeść świadomie, aby odczuwać wyważoną przyjemność ze spożywania wartościowych oraz możliwie niskotłuszczowych posiłków. Promowane przez Kneippa jedzenie „prostych, pożywnych potraw“ jest odzwierciedleniem dzisiejszych założeń nowoczesnej nauki o żywieniu, która zaleca pełnowartościowe zróżnicowane potrawy, dużą ilość owoców, warzyw, produktów zbożowych i mlecznych, zgodnie z następującym motto: „więcej z roślin, mniej ze zwierząt“.

Odżywianie według Kneippa opiera się na sześciu zaleceniach:

  • Dużo warzyw i owoców – pysznie smakują i jednocześnie zawierają małą ilość kalorii. Dodatkowo są bogate w bioaktywne składniki oraz dostarczają wiele witamin, minerałόw i błonnika;
  • Ograniczona ilość tłuszczów i wybór tych o dobrej jakości – wzorem jest kuchnia śródziemnomorska, w której używa się przede wszystkim wysokiej jakości olejów roślinnych, które są dla organizmu źródłem esencjonalnych kwasów tłuszczowych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach;
  • Częstsze spożywanie produktów pełnoziarnistych, takich jak pełnoziarnisty chleb, musli, proso, orkisz – sycą o wiele lepiej niż produkty z białej mąki i jednocześnie dostarczają cennych substancji odżywczych i błonnika;
  • Mniej produktów pochodzenia zwierzęcego – należy ograniczyć spożywanie mięsa, wędlin i pełnotłustych produktów mlecznych. Bardzo dobrą alternatywą i zarazem dostawcą pożywnego białka są przede wszystkim ryby, a także produkty sojowe;
  • Dużo wody – człowiek powinien przyjmować co najmniej dwa litry płynów w ciągu dnia, najlepiej wody i herbat ziołowych lub owocowych. Czasem jest to bardzo trudne, ale warto zawsze mieć przy sobie butelkę wody, którą możemy urozmaicić plasterkiem cytryny lub listkiem mięty;
  • Surowizna – godny polecenia jest jednodniowy detoks, w czasie którego będziemy przyjmować wyłącznie świeże pożywienie, takie jak owoce, warzywa czy sałatki. Jest to idealny sposób, aby odreagować świąteczne objadanie się, imprezowe weekendy czy nadużycia cukrowo-glutenowe.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej