Zdrowa dieta – grillujemy czy nie?

To chyba pytanie retoryczne. Grillowanie, to wiosenny sport narodowy Polaków i bardzo popularna forma spędzania wolnego czasu!

Grillowane potrawy są wyjątkowo aromatyczne i smaczne, ale jak grillować, żeby były również odżywcze i lekkie dla naszego organizmu?

Grillowanie z dietetycznego punktu widzenia

Grilowanie to jedna z najlepszych metod obróbki termicznej żywności. Podczas grillowania niestosowany jest dodatkowy tłuszcz (a nawet sporo wytapia się go również z samych produktów), ze względu na dość krótki czas poddawania produktu wysoką temperaturą zachodzą małe starty witamin i za pomocą tej metody można przygotowywać praktycznie wszystkie produkty. Jednakże oprócz licznych plusów grillowania, nieodpowiedni dobór produktów, sposób ich przygotowania oraz zastosowanie nieodpowiednich tacek i węgla mogą mieć kluczowe znaczenie. Po drugie mięsa nie powinno się grillować w pełnym ogniu, lecz na rozżarzonych równomiernie rozsypanych węglach (z drzew liściastych). I najważniejsze nie kładźmy bezpośrednio na ruszt potraw zawierających tłuszcz, ale używajmy w tym celu specjalnych tacek.

Jakie produkty wybrać do grillowania, aby zachować zasady zdrowego żywienia?

Należy przede wszystkim samemu przygotować artkuły do grillowania, a nie kupować już marynowane i gotowe tylko do położenia na ruszt mięsa. Doskonałym wyborem są również ryby i nie możemy zapomnieć o warzywach, które dzięki błonnikowi regulują procesy trawienia. W tej roli świetnie sprawdzą się: papryka, cebula, ziemniaki, bataty, cukinia, bakłażan, pomidory i pieczarki. Warzywa mogą być również podawane w formie sałatki z warzyw surowych. Najlepiej z dużą ilością zielonych warzyw liściastych takich jak rukola, roszponka, sałata rzymska, szpinak lub jarmuż. Zawarte w nich witaminy pomogą zneutralizować szkodliwe związki dostarczone do organizmu podczas grillowania. Lekka surówka również może stać się bombą kaloryczną, jeżeli doda się do niej dużo oliwy, majonezu czy śmietany. W zamian należy dodać pestki, orzechy, nasiona, oliwki, avocado — czyli naturalne, zdrowe formy tłuszczu. Niewielki dodatek oliwy, octu balsamicznego, świeżych ziół, chudego jogurtu, odtłuszczonej fety, białego sera lub tofu, halloumi i tempeh. Dobór produktów do grillowania jest kluczowy, ale najbardziej dietetyczny może ‘’utuczyć’’- majonez, ketchup, gotowe sosy: czosnkowy, tysiąca wysp i barbecue. Zdecydowanie lepiej stosować musztardę, chrzan, domowy sos pomidorowy oraz własnoręcznie przygotowany sos jogurtowy z ziołami. Wyraziste przyprawy pomogą w trawieniu. Dlatego też należy stosować: pieprz, sproszkowane chili, słodką i ostrą paprykę, granulowany czosnek, gałkę muszkatołową i ziele angielskie.

Na grillu można przygotować również zdrowy deser np. szaszłyki z egzotycznych owoców, a nawet jabłka i gruszki poprószone cynamonem.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej