5 filarów filozofii Kneippa – woda

„Jeśli miałbym wybrać jedno lekarstwo, byłaby to woda”.
Sebastian Kneipp

Gdy Sebastian Kneipp zachorował na gruźlicę, a medycyna konwencjonalna niewiele mogła mu już zaoferować, samodzielnie zaczął poszukiwać informacji na temat leczenia wodą. W końcu zdecydował się zastosować nowatorski jak na tamte czasy sposób. Najpierw przez kilka sekund kąpał się w Dunaju o temperaturze około 5oC, a następnie rozgrzewał ciało poprzez aktywność fizyczną, biegiem wracając do domu. To właśnie dzięki kąpielom wzmocnił system immunologiczny, a jego organizm miał siłę, by podjąć na nowo walkę z chorobą i ją zwyciężyć. 

Wodny doktor, ponieważ tak nazywano Kneippa, uznał zabiegi wodne za najważniejsze lekarstwo wzmacniające siły samolecznicze organizmu i przez resztę życia zgłębiał właściwości uzdrawiające wody. Naprzemienne – ciepłe i zimne – oddziaływanie temperatury wody pobudza bowiem krążenie krwi, a w konsekwencji przyspiesza przemianę materii i oczyszczanie organizmu. Kneipp opracował około 120 różnych sposobów leczenia wodą, które z łatwością można wykonać we własnej łazience i nie trzeba wydawać na nie dużo pieniędzy w drogim salonie spa.

5 Przykładowych zabiegów leczenia wodą Sebastiana Knepp’a

  • Idealnym sposobem na pobudzenie oraz budowanie odporności organizmu jest oblanie się zimnym strumieniem wody po porannym gorącym prysznicu;
  • Osoby, które w ciągu dnia dopada zmęczenie mogą zaaplikować sobie zimą kąpiel rąk zwaną też „Espresso Kneippa“, która ożywia ciało i ducha, zapobiegając znużeniu. Ciepłe ręce należy zanurzyć w zimnej wodzie (12-18oC) nalanej np. do umywalki. Dobrze jest wytrzymać aż do momentu, kiedy zaczniemy odczuwać zimno (30-40 sek.), a następnie należy delikatnie usunąć dłonią wodę z rąk i ponowne je ogrzać np. poprzez założenie ubrania lub poruszanie rękami;
  • W sytuacji, gdy zbliża się przeziębienie wskazana jest ciepła kąpiel stóp. Nie należy również zapominać o klasycznym sposobie na przyjemne rozgrzanie ciała, czyli gorącej kąpieli. Można dodatkowo zastosować mineralną sól do kąpieli o rozgrzewającym działaniu, np. „Cold Season” z intensywnym aromatem olejków eterycznych z eukaliptusa oraz kamfory, które dają dobroczynne ciepło i pozwalają pozbyć się uczucia chłodu.
  • W okresie letnim jak najczęściej powinno się chodzić boso po trawie, ponieważ nie tylko jest to sposób na hartowanie organizmu, ale również m.in. wzmocnienie mięśni, ścięgien i więzadeł stóp, a także łuków stopy, zniwelowanie płaskostopia, a także redukcje stresu. Przy każdej nadarzające się okazji należy również przez 2-3 minuty chodzić po porannej rosie na trawie. Pamiętajmy tylko, aby po takim spacerze ogrzać stopy, np. założyć suche skarpetki lub poruszać się – szybkie stąpanie rozgrzeje stopy.
  • Skutecznym sposobem na dodanie sobie energii są kąpiele brodzące, które można zastosować w prosty sposób we własnym zakresie. Baseny do kąpieli brodzącej znajdują się często na basenach oraz w strefach wellness, czasem również w parkach. Jeśli w pobliżu nie ma możliwości skorzystania z brodzika, dobrą alternatywą dla brodzenia po wodzie może byćdomowa wanna lub pobliski strumyk. Ważne, aby temperatura wody nie przekraczała 18 stopni Celsjusza i aby nie sięgała powyżej kolan.

Hydroterapia, czyli zabiegi leczenia wodą, po dziś dzień stanowią podstawę terapii Kneippa. Łatwość wykonania czyni je ulubioną formą domowych zabiegόw leczniczych. Przy regularnym stosowaniu hydroterapia wspiera trwale system odpornościowy i pomaga organizmowi aktywować zdolność samoleczenia. Nie pozostaje nic innego jak spróbować!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej