Sposoby na zakwasy – domowe i naturalne metody

Obolałe ciało po treningu i uczucie skamieniałych mięśni to chyba znany nam wszystkim stan. Pojawia się, gdy wracamy do aktywności po przerwie, podejmujemy nową lub po prostu wykonaliśmy mocniejszy zestaw ćwiczeń. Choć polska nazwa sugeruje związek z kwasem mlekowym w istocie zakwasy, nie mają z nim nic wspólnego. Czym więc są i jakie są sposoby na ból mięśni po treningu?

Co to są zakwasy?

Popularne zakwasy często nazywane są też DOMSami. Skrót pochodzi od ich angielskiej nazwy, czyli delayed onset muscle soreness, co oznacza zespół opóźnionego bólu mięśni. Nie ma on związku
z wytwarzaniem się kwasu mlekowego w naszym organizmie. Kwas ten powstaje w trakcie bardzo intensywnego treningu beztlenowego, gdy nie dostarczamy komórkom odpowiedniej ilości tlenu, jego poziom wzrasta. Utrzymuje się jednak w mięśniach do około dwóch godzin po treningu, po czym zostaje z nich usunięty.

Co więc odpowiada za ból mięśni? Sprawcami obolałego ciała po ćwiczeniach są mikrourazy. Dają objawy po około 24 do 72 godzin po wysiłku i utrzymują się zwykle 2-3 dni. To dzięki nim, nasze mięśnie wzmacniają się i rosną. Jest to więc pozytywne zjawisko i nie ma się czego obawiać, tak długo jak ustępuje po kilku dniach i nie uniemożliwia nam funkcjonowania. Poznaj sposoby na ból mięśni po treningu.

Jak pozbyć się zakwasów?

Rozruszanie

Wbrew towarzyszącym nam odczuciom, z zakwasami można być aktywnym. Kiedy je odczuwamy, zwykle mamy ochotę odpocząć od ruchu i je „przeczekać”. To zrozumiałe, że niespieszno nam na siłownię kiedy podniesienie się z krzesła stanowi problem. Jednak jednym ze sposobów na szybsze pozbycie się zakwasów jest umiarkowana aktywność aerobowa jak trucht, rower czy basen. Woda masuje i nie obciąża układu ruchu, zrelaksuje więc ciało i pomoże rozluźnić spięte mięśnie. Lekki bieg czy krótka jazda na rowerze także poprawią ukrwienie, dzięki czemu przyspieszą regenerację mięśni.

Sauna

Rozgrzewające i rozluźniające właściwości sauny pomogą złagodzić odczucie bólu towarzyszące zakwasom. Ciepło i para wodna mają właściwości lecznicze. Z sauny należy korzystać w cyklach ogrzanie-schłodzenie-ogrzanie. Takie sesje pobudzą, poprawią krążenie krwi i usuną toksyny z organizmu. Dodatkowo sauna ma też korzystny wpływ na odporność oraz skórę.

Masaż i rollowanie

Jeśli masz możliwość wybierz się do fizjoterapeuty na masaż rozluźniający. Zakwasom często towarzyszą napięcia mięśniowe, które warto zniwelować, by uniknąć kontuzji. Masaż niektórych partii mięśniowych można także wykonać samodzielnie w domu, przy pomocy specjalnych piłeczek do automasażu lub wałka do rollowania. Choć ten rodzaj masażu bywa dość bolesny, przynosi ulgę spiętym i obolałym mięśniom, a wykonywany regularnie zapobiega urazom.

Gorąca kąpiel

Przyjemnym i skutecznym, domowym sposobem na zakwasy jest gorąca kąpiel z solami mineralnymi lub olejkami do kąpieli. Olejek eukaliptusowy zadziała przeciwzapalnie, a sól mineralna z naturalnym ekstraktem z arniki rozproszy nagromadzone płyny z uszkodzonych tkanek. Taki aromatyczny, ciepły relaks przyspieszy regenerację, rozgrzeje i rozluźni obolałe mięśnie przynosząc ulgę i odświeżenie. Odprężenie i psychiczny odpoczynek także korzystnie wpłyną na cały organizm.

Zimny prysznic

Zimno również ma właściwości lecznicze. Zabiegi z wykorzystaniem zimnej wody są elementem hydroterapii  w medycynie i sporcie. Kiedy zaczynamy odczuwać pierwsze objawy zakwasów możemy zastosować prysznic naprzemienny, stymulując w ten sposób procesy naprawcze w organizmie, dodatkowo masując obolałe mięśnie strumieniem wody. Prysznice kontrastowe rozluźniają mięśnie i mają działanie detoksykujące. Należy rozpocząć zabieg od ciepłej wody, po około dwóch minutach zacząć obniżać temperaturę i przez kilkanaście sekund polewać się chłodniejszą wodą. Po trzech takich seriach kończymy kąpiel zimnym strumieniem przechodzącym w letni.

Odpowiednio dobrane obciążenia treningowe

To najlepszy z dostępnych sposobów na zakwasy. Postępy w treningu powinny być stopniowe, a obciążenia treningowe dobrane do poziomu naszego aktualnego wytrenowania w danej dyscyplinie czy aktywności. Jeśli więc po treningu zakwasy są tak bolesne i uciążliwe, że z trudem przychodzi nam wykonywanie codziennych czynności, znaczy to, że trening był dla nas zbyt trudny. Dla zachowania równowagi w ciele, unikania urazów i cieszenia się zdrowiem oraz sprawnością przez długie lata, pamiętajmy o traktowaniu własnego ciała z szacunkiem.Nie narzucajmy sobie ćwiczeń, które na daną chwilę znacznie przekraczają nasze możliwości. Ich efekt może być odwrotny do zamierzonego
i bolesny w skutkach. Ciało może zareagować spięciem i odmówić współpracy, pozostawiając nas uziemionych na długie tygodnie.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej