Jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemii?

Za nami trzy miesiące, które dla wszystkich z nas były dużym wyzwaniem, sytuacją, w której dotąd nikt z nas się nie spotkał. Pandemia koronawirusa nie jednej z nas wywróciła niemal do góry nogami życie, na różnych jego obszarach, czy to zawodowym, rodzinnym, towarzyskim czy społecznym. W ostatnich tygodniach stanęłyśmy przed zadaniem odnalezienia się w całkowicie nieznanej rzeczywistości – musiałyśmy nauczyć się radzić sobie, pracując zdalnie, opiekując się dziećmi, pomagając w nauczaniu online, często przeorganizowując cały znany nam do tej pory rytm dnia czy tygodnia. Jestem pewna, że każda z nas wykonała ogrom pracy, nie tylko znajdując sposób na odnalezienie się w tym kryzysie, ale też, a może przede wszystkim, znajdując sposób na poradzenie sobie z całą paletą emocji, reakcji, myśli i stresem, które wirus przyniósł ze sobą w pakiecie.

Człowiek ma ten niesamowity dar, że potrafi odnaleźć się i zaadaptować do niemal każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji. Ma też prawo mieć gorsze chwile, odczuwać zmęczenie czy emocje tak intensywne, że wydawać się mogą nie do wytrzymania. Dlatego tak ważne jest być na swoje samopoczucie wyczuloną, uważnie obserwując co się ze mną dzieje, co te emocje oznaczają, co mój organizm chce mi przekazać. Możesz dzięki temu w porę zareagować, poświęcić czas i energię, by o siebie zadbać, im szybciej, tym lepiej. Często przecież zadbawszy o siebie, będziesz mogła jeszcze lepiej zadbać o bliskich Ci ludzi, nie zrobisz tego na rozładowanych bateriach. Swoje baterie możesz ładować, korzystając z trzech Super Sił, które działają na wirusa stresu jak najlepsza szczepionka.

Sposoby na stres – regeneracja to podstawa

Choć pewnie słyszałaś to nie raz, regeneracja organizmu to podstawa. Zregenerowane ciało to zregenerowany umysł. Zregenerowane ciało to magazyn niesamowitej siły, która pomoże stawić czoła wyzwaniom codzienności. W okresach intensywnego, przewlekłego stresu, warto zadbać o regenerację jeszcze bardziej. Zapytaj siebie, czy w ostatnim czasie spałaś wystarczająco długo, dobrze się odżywiałaś i dostarczałaś sobie odpowiednią dawkę ruchu. Tak, ruchu, który wg większości ekspertów, jest jednym z najlepszych lekarstw na stres. Znajdź, chociaż 15 minut dziennie na świadomą, zaplanować aktywność fizyczną, nie rezygnuj, nawet gdy jesteś bardzo zmęczona, zaręczam, że im bardziej zmęczona się czujesz, tym lepiej zadziała na Ciebie, chociażby krótki spacer.

Pozytywne relacje – sposób na radzenie sobie w stresującym okresie

Ludzie tym lepiej radzą sobie ze stresem i jego negatywnymi skutkami, im większe wsparcie otrzymują od innych. Dobrze jest pamiętać, że wsparcie działa w dwie strony. Znam mnóstwo kobiet, które są mistrzyniami udzielania wsparcia bliskim i ważnym osobom, często zamykają jednak stawkę w kategorii korzystania ze wsparcia innych. Są bardziej dawcami niż biorcami, postrzegając „branie” jako przejaw egoizmu czy oznakę słabości. Czy jest coś słabego w proszeniu o pomoc? Czy jest coś egoistycznego w potrzebie porozmawiania o swoich uczuciach i podzielnia się tym, co przeżywam z drugą osobą? Bynajmniej.

Stres – na co masz wpływ a na co nie

Od początku do końca, zawsze i wszędzie, sto procent wpływu masz tylko na siebie samą. Tylko tyle i aż tyle. Masz wpływ na to, co robisz, jak reagujesz, jak o siebie dbasz, jakich dokonujesz wyborów. Masz też wpływ na to, jakimi ludźmi się otaczasz, jakie reguły obowiązują w Waszych relacjach, komu i jakie granice wyznaczasz. Stawianie zdrowych, dojrzałych granic w relacjach, wychodzi na dobre każdej ze stron.

Bez względu na to, którą Super Siłę wybierzesz i jak z niej skorzystasz, bądź dla siebie wyrozumiała, życzliwa i wdzięczna, zasługujesz na to każdego dnia, w tych trudnych dniach tym bardziej.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej