Czy joga to forma aktywności fizycznej?

Na każdym kobiecym portalu i w magazynie dla pań można przeczytać, jak ważna jest rola aktywności fizycznej dla zachowania zdrowego stylu życia. Nie ma co ukrywać, że tak jak mówił Sebastian Kneipp „ruch wzmaga ochotę do życia i pomaga człowiekowi przez wzmocnienie jego ciała”. Są jednak wśród nas takie osoby, które po prostu nie lubią się męczyć i pocić. Myśląc o bieganiu, ćwiczeniach na siłowni lub fitnessie wolą już zaakceptować swoje wałeczki na brzuchu. To dla nich właśnie idealnym rozwiązaniem może okazać się joga, która nie wymaga dynamicznych ruchów za to doskonale wzmacnia cały organizm i uelastycznia ciało.

Joga a aktywność fizyczna

Patrząc na Instagram oraz internet można dojść do przekonania, że cała praktyka jogi sprowadza się do stania na rękach i zakładania nogi za głowę, oraz że jest to sport tylko dla bardzo szczupłych, wygimnastykowanych oraz rozciągniętych osób. Niektórzy traktują jogę jako nowy rodzaj fitnessu. Wykonanie niektórych asan wymaga oczywiście mocnej pracy mięśni i zdarza się, że podczas praktyki można się porządnie zmęczyć. Joga pomaga nam wyrzeźbić i uelastycznić ciało, wysmuklić sylwetkę oraz wzmocnić mięśnie. Staje się często lekiem na różne rodzaje dolegliwości bólowych, z którymi nie możemy sobie poradzić w żaden inny sposób. Istotne jest bowiem zapewnienie odpowiedniej ruchliwości całego układu – kluczowe jest prawidłowe funkcjonowanie i ułożenie kręgosłupa oraz stymulowanie pracy narządów wewnętrznych. Wszystkie korzyści fizyczne związane z ciałem to tylko jedna strona medalu, ponieważ joga to zdecydowanie coś więcej niż tylko aktywność fizyczna.

Joga nie jest celem, ale podróżą

Joga jest sztuką, nauką i filozofią, która zmienia człowieka na każdym poziomie – fizycznym, psychicznym i duchowym. Nikt, kto po raz pierwszy staje na macie, nie będzie umieć prawidłowo wykonać nawet prostych elementów. Jak wszystko, co jest naprawdę cenne, także joga wymaga zaangażowania, czasu i determinacji. Praktyka jogi jest procesem polegającym na poszukiwaniu i utrzymywaniu życiowej równowagi, a także kontrolowaniu stanów świadomości. Nasz umysł jest ciągle rozpraszany przez negatywne doświadczenia życiowe, emocje, ignorancję czy własne ego, a dzięki jodze możemy właśnie nauczyć się wyciszać umysł. Staje się to również bardzo przydatne w radzeniu sobie ze stresem.

Joga a radość z życia

Praca nad sobą jest trudna, ponieważ najczęściej przemawia przez nas lenistwo, ale jeśli uda nam je pokonać, czeka na nas niejedna nagroda. Musimy zdać sobie sprawę, że ciało, umysł i emocje są ze sobą ściśle połączone. Jeśli uda nam się utrzymać ciało w trudnej pozycji np. otwierającej klatkę piersiową lub balansowej, poczujemy się mocniejsi, a za tym podąży nasz umysł oraz emocje. Podczas praktyki jogi możemy obserwować swoje ciało i myśli jak nigdy wcześniej. Rozpoznajemy zarówno swoje słabe, jaki mocne strony. A to poznanie to pierwszy krok na Twojej drodze do akceptacji siebie i czerpania radości z życia.

Sebastian Kneipp uważał, że nawet lekka, ale regularna aktywność fizyczna poprawia ogólne samopoczucie i wspomaga system odpornościowy. Joga oprócz tych zalet daje wolność, wyciszenie oraz spełnienie. Spróbuj! Możesz na tym tylko zyskać!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej