Nawodnienie organizmu – woda, niezbędny składnik zdrowej diety

Czy wiesz, że moment, w którym chce Ci się pić jest objawem odwodnienia organizmu na poziomie około 1-2%. Nie jest to może bardzo dużo, ale już lekkie odwodnienie zmniejsza poziom uwagi i koncentracji, pogarsza pamięć krótkotrwałą, nastrój, powoduje bóle głowy oraz zwiększa postrzegane trudności z wykonaniem zadania nawet o 50%. Kwarantanna ma swoje liczne wady, ale może dzięki niej wyrobimy w sobie nawyk regularnego picia wody, które jest kluczowym elementem zdrowej diety.

Lekarze i dietetycy zalecają wypijanie około 2 litrów płynów dziennie, ale podczas upałów, wysiłku fizycznego, wymiotów czy biegunki, ilość tę należy zwiększyć, odpowiednio do sytuacji. Człowiek może nawet wypijać 5 litrów i nie będzie to miało negatywnego wpływu na nasz organizm. Wodę z organizmu tracimy bowiem cały czas – przez skórę, z oddechem oraz chodząc do toalety. Możesz zrobić mały eksperyment i zobaczyć, ile wody stracisz w ciągu nocy. Wystarczy, że zważysz się wieczorem, a następnie rano. Eksperci uważają, że w nocy możemy stracić od 500 nawet do 800 mililitrów wody.

Jakie funkcje pełni woda w organizmie człowieka?

Woda w ciele człowieka odpowiada za prawidłowy przebieg wielu ważnych procesów, w tym usuwania toksyn czy transportowania oraz wchłaniania składników odżywczych. Wpływa również na usprawnienie procesów trawiennych oraz zachowanie właściwej temperatury ciała. Jest także ważnym składnikiem płynów ustrojowych oraz mięśni, a przy tym odpowiada za ruchomość stawów. Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwala również chronić najważniejsze narządy, w tym między innymi mózg.

Brak odpowiedniego poziomu wody w organizmie powoduje natomiast zawroty i bóle głowy, brak apetytu, suchość śluzówek i jamy ustnej, wzdęcia oraz rzadsze oddawanie moczu. Możesz również cierpieć z powodu nadmiernej senności lub przeciwnie, silnego pobudzenia. Kolejnym etapem odwodnienia jest utrata elastyczności skóry, gorączka, zmniejszona potliwość i niższe napięcie gałek ocznych, a także przyspieszona akcja serca. Przedłużający się stan braku odpowiedniego nawodnienia prowadzi do poważnych konsekwencji, jak obniżenie ciśnienia krwi, czy nawet utraty przytomności.

Zasady zdrowego odżywiania – nawodnienie

Dla Sebastiana Kneippa woda była najważniejszym lekarstwem, nie tylko ze względu na rekomendowane przez niego różnego rodzaju zabiegi wodne. Wypijanie regularnie odpowiedniej ilości wody dziennie jest jednym z głównych zaleceń, które można spotkać we wszystkich poradnikach zdrowego odżywiania.

Wszystkie procesy chemiczne zachodzące w organizmie potrzebują do prawidłowego przebiegu odpowiedniej ilości wody. W związku z tym właśnie woda bezpośrednio wpływa na tempo przemiany materii, przez co reguluje procesy związane z wchłanianiem, metabolizmem i wydalaniem substancji odżywczych w obrębie organizmu. Woda pozwala również usuwać zbędne produkty przemiany materii z organizmu, ale jest również źródłem niezbędnych składników mineralnych, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu, między innymi czynność serca, pracę mięśni, czy całego układu nerwowego.

Jak wyrobić w sobie nawyk picia wody?

Jeśli nie masz jeszcze nawyku picia wody podpowiadamy, w jaki sposób można go wyrobić.

  • Kładąc się spać zawsze stawiaj przy łóżku szklankę wody np. z plasterkiem cytryny. Przed zaśnięciem możesz napić się kilku łyków. Bardzo dobrym zwyczajem jest wypijanie wody zaraz po przebudzeniu. Pozwoli to na uzupełnienie płynów po nocy i pobudzi nas do życia, a witamina C zawarta w owocu dobrze wpłynie na oczyszczanie organizmu.
  • Podczas porannej toalety postaw koło umywalki szklankę wody – uwierz, że nawet jeśli się będziesz się bardzo spieszyć to pomiędzy myciem zębów, nakładaniem kremu nawilżającego i wykonywaniem makijażu na pewno odruchowo sięgniesz po kilka łyków wody.
  • Regularne systematyczne picie wody jest zdecydowanie bardziej korzystne niż wypicie na raz całych rekomendowanych 2 litrów, dlatego zadbaj o to, aby woda zawsze była na wyciągnięcie ręki. Postaw ją na biurku podczas pracy lub nauki. Trzymaj blisko podczas wieczornego relaksu, gdy oglądasz telewizję lub czytasz książkę.
  • Nie zapominaj zabrać butelki wody na zajęcia fitness, jogę czy siłownie. Miej ją ze sobą podczas wszystkich innych aktywności fizycznych, ponieważ w trakcie uprawiania sportu wytracamy jej bardzo dużo poprzez pocenie się.
  • Jeśli nie przepadasz za smakiem czystej wody – dodaj do niej plasterek cytryny, mięty lub imbiru. Możesz też dodać do niej owoce takie jak maliny czy truskawka, aby nabrała owocowego smaku.

Nie masz nic do stracenia! Nawadniaj organizm, a rezultaty związane z regularnym piciem wody zaskoczą Cię!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej