CZY DA SIĘ PRZEŻYĆ NA SAMYCH WARZYWACH? Kulisy bilansowania diet roślinnych.

Synonimem zdrowego odżywiania jest urozmaicona diet bazująca głównie na produktach pochodzenia roślinnego. Stosowanie diet wegetariańskich i wegańskiej rekomendowane jest na każdym etapie życia, ale… jedynie pod warunkiem ich prawidłowego bilansowania. Rezygnacja ze spożywania mięsa i ryb albo jak w przypadku diety wegańskiej również jaj i produktów mlecznych wymaga większej uważności i odpowiedniego doboru produktów spożywczych, które uzupełnią składniki znajdujące się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Okazuje się to nie takie proste. Dlaczego? Bo rośliny, to nie tylko warzywa.

W diecie roślinnej codziennie należy uwzględnić:

  • 3 kromki pełnoziarnistego pieczywa na zakwasie lub ¾ szklanki suchych naturalnych płatków oraz 1,5 szklanki kaszy, ryżu naturalnego lub makaronu pełnoziarnistego.
  • 1 talerz zupy warzywnej, 3 szklanki gotowanych warzyw (w tym połowa warzyw kapustnych), oraz 3 szklanki surowych warzyw (w tym połowa zielonych warzyw liściastych).
  • Ok. 400g świeżych owoców i ¼ szklanki suszonych moreli i fig bogatych w wapń.
  • 1 i ½ szklanki chudego nabiału (dieta wegetariańska)
  • 1 i ½ szklanki gotowanych roślin strączkowych lub 2 jajek (niezbędne źródła białka i żelaza)
  • 3 i ½ łyżki orzechów (włoskie, laskowe, migdały) i pestek (dynia, sezam, mak) oraz 1 łyżkę świeżo zmielonego siemienia lnianego, nasion chia lub konopnych dostarczających kwasów omega 3.
  • 2 łyżki olejów roślinnych (rzepakowy i lniany).
  • Codziennie do przygotowywania potraw należy stosować ok. ½ łyżeczki jodowanej soli lub 1-3g alg morskich (źródła jodu).

W diecie roślinnej niezbędna jest suplementacja witaminy B12 (2500mcg/tydzień) oraz całoroczne przyjmowanie witaminy D.

Dieta roślinna, same korzyści dla zdrowia

Liczne obserwacje wykazują, iż taki dobór produktów niesie ze sobą liczne korzyści zdrowotne. Dieta bazująca na nieprzetworzonych produktach roślinnych (uwaga, cukier też jest wegański) może być skuteczna w zapobieganiu chorobie niedokrwiennej serca, cukrzycy, otyłości, nadciśnieniu tętniczym i – być może – niektórym rodzajom nowotworów, oraz sprzyja wydłużeniu przeciętnej długości życia.

Zatem do dzieła i smacznego, roślinnego życia 🙂

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej