Woda – nawilżanie, nawadnianie i odżywianie. Jak i ile pić?

Mimo że specjaliści zalecają, aby dbać o prawidłowe nawodnienie, to i tak większość z nas pije zdecydowanie za mało. Woda powinna być podstawowym płynem przyjmowanym w ciągu dnia. Uczestniczy ona w transporcie cennych dla naszego organizmu związków, ale sama również jest ważniejszym źródłem minerałów. Dodatkowo wspomaga metabolizm i wpływa na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego (poprawia koncentrację). Nawet niewielkie odwodnienie może sprawić, że podstawowe procesy mogą zostać zakłócone. Wodę tracimy poprzez nerki, płuca, skórę oraz układ pokarmowy.  Już samo uczucie pragnienia oznacza bowiem, że nasz organizm jest w pewnym stopniu odwodniony.

W wyniku pocenia się, ale także wydalania płynów z moczem czy nawet oddychania, możemy tracić do 3-4 litrów wody na dobę. Dlatego też tak ważne jest jej uzupełnianie przez cały dzień, małymi łykami. Szybkie picie wody nie nawodni nas prawidłowo, a jedynie szybciej ją wydalimy na skutek przyśpieszonej pracy nerek.

Zdrowa woda, czyli jaka?

Dobra i wartościowa woda to taka, która zawiera od 500 do 1000 mg różnych (może ich być nawet 70) substancji mineralnych w litrze (średniozmieneralizowana).

To, czy wybierzemy wodę niegazowaną, czy gazową – zależy tylko i wyłącznie od naszych indywidualnych upodobań. Na wodę gazowaną, ze względu na dwutlenek węgla, muszą uważać osoby, które zmagają się z chorobą wrzodową, wzdęciami lub często dokucza im zgaga.

Woda smakowa, nawodnienie czy nadwaga ?

Znacznie więcej problemów ze zdrowiem może przysporzyć tzw. „woda smakowa”. Wbrew pozorom nie zawierają naturalnego soku owocowego, tylko cukier. Co gorsza, jest go tam bardzo dużo. Jedna półlitrowa butelka może zawierać aż 12 łyżeczek, a to, co bierzemy za smak jabłka lub truskawek, to głównie konserwanty i sztuczne wzmacniacze smaku. Picie takiej wody to prosta droga do nadwagi, otyłości i cukrzycy typu 2. Zdecydowanie lepiej samemu dodać do wody cytrynę, miętę, ogórka czy ulubione owoce.

Nawodnienie organizmu w liczbach:

Ile płynów (głównie wody) należy wypijać?

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) do utrzymania odpowiedniego bilansu wody w organizmie, dorosłemu człowiekowi o średnim poziomie aktywności fizycznej w umiarkowanej temperaturze otoczenia potrzebne jest dostarczanie około 2 litrów (8 szklanek) dla kobiet i 2,5 litra (10 szklanek) dla mężczyzn płynów w ciągu dnia.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej