Dieta na ładną cerę. Co jeść na piękno skóry?

Dla każdej kobiety wygląd włosów, skóry i paznokci ma duże znaczenie. Chcemy, by skóra była delikatna i gładka a włosy oraz paznokcie silne i zdrowe. Kupujemy drogie kremy, korzystamy z domowych i profesjonalnych zabiegów. Tymczasem w ten sposób dbamy o cerę jedynie od zewnątrz. Równie dobrym balsamem i kremem wszechczasów, który zadba o wygląd naszego ciała od środka, jest po prostu dobra dieta. Kolorowa, smaczna i pełna dobroczynnych składników.

Cera a dieta 

Podstawą naszej diety powinny być oczywiście różnokolorowe warzywa i owoce, orzechy, ziarna, produkty zbożowe pełnoziarniste. Są one cennym źródłem przeciwutleniaczy oraz antyoksydacyjnych witamin (A, E i C). Neutralizują działanie wolnych rodników, opóźniając w ten sposób procesy starzenia i powstawanie zmarszczek. Witamina (szczególnie w formie betakarotenu) dba o zdrową i piękną opaleniznę. Witamina C z kolei jest potrzebna do wytwarzania kolagenu, który odpowiada za to, że nasza skóra jest elastyczna i sprężysta. Dodatkowo witamina E pomaga zmniejszyć oznaki zmęczenia i przeciwdziała łysieniu.

Ważne dla wyglądu naszej skóry, włosów i paznokci są również witaminy z grupy B. Dodają blasku włosom, wzmacniają je i zapobiegają ich wypadaniu. Ich odpowiednie spożycie zmniejsza także łamliwość paznokci. Kwas foliowy ponadto jest składnikiem melaniny, odpowiedzialnej za piękny kolor naszych włosów. Gdy spożywamy ich zbyt mało, nasza cera staje się szara, zmęczona, pojawiają się zajady i różnego typu stany zapalne, włosy zaczynają wypadać, a paznokcie kruszyć się. Witaminy z grupy B znajdziemy w zielonych liściastych warzywach, mleku i jego przetworach, jajach, dobrej jakości mięsie (przede wszystkim chuda wołowina), roślinach strączkowych oraz drożdżach.

Co jeść, aby mieć zdrową skórę?

Poza witaminami i antyoksydantami nasza skóra i jej przydatki potrzebują do dobrego “samopoczucia” dużej dawki składników mineralnych (jod, żelazo, krzem, miedź, cynk, siarka, magnez). To one budują strukturę skóry, włosów i paznokci, pobudzają do wzrostu. Odpowiadają też za ich prawidłowe funkcjonowanie. Cynk, selen i miedź, to silne antyoksydanty, bronią skórą przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Siarka nazywana jest “pierwiastkiem piękna”. Odgrywa ważną rolę w procesie regeneracji naskórka, wspomaga leczenie chorób skóry, takich jak trądzik, łuszczyca czy egzema. Odpowiada też za kondycję włosów i paznokci. Cennym źródłem tych składników mineralnych są produkty z pełnych ziaren zbóż, orzechy, nasiona słonecznika i pestki dyni.

Pod wierzchnią warstwą naskórka znajduje się tkanka tłuszczowa. Jest to bardzo cenny składnik, ponieważ pomaga chronić naszą skórę. Dla wyglądu naszego ciała duże znaczenie ma również to, jakie tłuszcze spożywamy. Nie powinniśmy ograniczać ich do minimum, jednak musimy wybierać mądrze. Ważne są przede wszystkim kwasy tłuszczowe wielonienasycone, szczególnie te z grupy NNKT. Znajdziemy je w tłustych rybach, orzechach, siemieniu lnianym czy oleju lnianych i rzepakowym. Ich niedobór może powodować nadmierną suchość skóry, zmniejsza jej jędrność oraz zwiększa szanse na powstanie podrażnień. Bardzo pomaga na ochronę skóry przed zmianami temperatury, mrozem i chłodem.

Wpływ wody na ładną cerę

Na koniec składnik najprostszy, ale wcale nie najmniej ważny — Woda. Nasze ciała składają się w niej nawet w 70%, musi mieć więc duże znaczenie dla ich wyglądu. Powinniśmy codziennie spożywać minimum 1,5 l wody (wybierajmy te nisko i średniozmineralizowane). Dzięki niej nasza skóra będzie odpowiednio nawilżona, świeża i gładka.

Jest również kilka produktów, których ani nasza skóra, ani włosy czy paznokcie nie lubią. By utrzymać je w dobrej formie, powinniśmy unikać białej oczyszczonej mąki (chociażby pszennych bułeczek), nadmiaru cukru, słonych przekąsek, słodkich napojów, fast-foodów i produktów zawierających sztuczne dodatki (konserwanty, słodziki, barwniki).

Powierzchnia naszej skóry może wynosić nawet 2 m2. To ogromny obszar do dbania! Jest to szczególnie istotne dla kobiet, które pragną pięknie wyglądać w każdej chwili. Czyli co robić? Pić więcej wody, przy każdym posiłku sięgać po świeże i kolorowe warzywa oraz owoce, a pomiędzy podjadać orzechy, pestki dyni lub słonecznika.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej