Jak wprowadzić zasady zdrowego odżywiania u dzieci?

Każdy rodzic od narodzenia dziecka chce zadbać o jego prawidłowy rozwój – zwraca uwagę na to, ile przybiera noworodek, kontroluje wagę i ilość spożywanego mleka. Im dziecko starsze tym trudniej zapanować nad jego dietą. Warto jednak od najmłodszych lat kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe, bo odżywianie to obok oddychania jeden z najważniejszych procesów naszego organizmu, który decyduje o jego zdrowiu. Wspomina o tym również Sebastian Kneipp, który prawidłowe odżywianie przedstawia jako jeden z 5 elementów naszego życia, niezbędnych dla zdrowia i szczęścia. Jak wprowadzić zdrowe odżywianie do diety dziecka?

Za niewłaściwe nawyki żywieniowe u dzieci najczęściej obarcza się odpowiedzialnością rodziców. Jednak w dzisiejszych czasach to również otoczenie wokół dziecka ma wpływ na postrzeganie przez niego procesu odżywiania – od dziadków, przedszkola, rówieśników, po reklamy produktów z wysoką zawartością cukru. Wyzwaniem dla rodziców staje się wtedy wyjaśnianie dziecku, które produkty to „zdrowe jedzenie” dobre dla jego organizmu, jak zdrowe odżywianie wpływa na naszą sprawność, siłę i myślenie, a także jaki negatywny wpływ na nasze ciało i zdrowie może mieć nieprawidłowa dieta. Jak zaszczepić w najmłodszych dobre nawyki żywieniowe?

Zdrowa dieta kolorowo i zabawnie

Zdrowa dieta dzieci powinna być zbilansowana i różnorodna, w przypadku najmłodszych nie ma mowy o dietach wykluczających, chyba że stwierdzona jest alergia pokarmowa. Za pomocą kilku prostych metod można wprowadzić zasady zdrowego odżywiania w każdym domu.

Dzieci naśladują dorosłych w różnych czynnościach, w nawykach żywieniowych również. Jeżeli zmuszamy dziecko do zbilansowanego, dobrego śniadania, a sami sięgamy po produkty z cukrem, albo fast food, to nasz komunikat staje się niewiarygodny. Dlatego jedzmy zdrowo całą rodziną. Ważnym elementem jest również wspólne przygotowywanie zdrowych posiłków, dziecko chętnie zje zrobioną przez siebie, nawet niedbale pokroją, sałatkę niż gotową postawioną przed nim porcję. Dbajmy o to, aby na talerzu dziecka było kolorowo i wesoło, żeby zdrowe jedzenie było też ciekawe – na to dzieci zwracają szczególną uwagę i kanapka z buźką z rzodkiewki oraz szczypiorku będzie chętniej zjedzona.

Kolejny aspekt to możliwość wyboru np. warzyw do dania obiadowego – przygotujmy mniejszą ilość, ale bardziej urozmaiconych warzyw np. brokuły, kalafior, marchewka (gramy kolorem i fakturą) i dajmy dziecku wybór. Najmłodsi często boją się również próbować nowych smaków, wybierają to co znają i mogą jeść jeden rodzaj produktów przez cały czas, jednak nie jest to zdrowa dieta – nie dostarcza wystarczającej ilości witamin i może wpływać negatywnie na organizm naszych podopiecznych. Warto zmienić strach w zabawę – między posiłkami, albo zamiast drugiego śniadania zrobić grę w zgadywanie i próbowanie nowych smaków: zawiązujemy dziecku oczy i dajemy małe kawałki produktów pytając np. „czy to jest twarde/miękkie, kwaśne/słodkie”. Podczas zabawy warto zacząć od owoców, które dziecko zna i lubi, a potem po kolei wybierać nowe smaki warzyw i innych produktów.

Oswoić wroga – cukier

Cukier w diecie dziecka to nasz zdecydowany przeciwnik, z którym bardzo ciężko walczyć. Nie tylko negatywnie wpływa na nasz organizm, ale przyczynia się również do nadpobudliwości dziecka i braku koncentracji. W domu możemy zadbać o zdrową dietę, ale dziecko spotyka się z rówieśnikami, chodzi do szkoły, odwiedza dziadków, którzy nie zawsze mają dobre nawyki żywieniowe. Zakazy zazwyczaj nie działają, bo zakazany „owoc” smakuje najlepiej. Warto, więc tłumaczyć dziecku np. za pomocą ciekawych książeczek jaki negatywny wpływ na nasz organizm ma cukier. Można zastosować zasadę, że popularne słodycze nie leżą na stoliku w domu, bo dziecko zawsze chętniej sięgnie po nie niż po owoc czy warzywa. Dla starszych dzieci można wprowadzić również dzień, w których jemy słodycze – wybierzmy wtedy zdrowe wersje słodyczy: naturalne żelki, suszone owoce, czekolady z przynajmniej 60% kakao. Pamiętajmy jednak, żeby nie nagradzać dziecka produktami z cukrem, ponieważ w dorosłym życiu może powtarzać negatywne nawyki żywieniowe i zmagać się z różnymi chorobami.

Zasady zdrowego odżywiania według Sebastiana Kneippa

Zdrowe odżywianie według Kneippa opiera się na kilku zaleceniach, które można wykorzystać również w przypadku najmłodszych:

  • Dużo warzyw i owoców – pysznie smakują i jednocześnie zawierają małą ilość kalorii. Dodatkowo są bogate w bioaktywne składniki oraz dostarczają wiele witamin, minerałów i błonnika. Zadbaj, aby podawać je dziecku w ciekawy sposób z wykorzystaniem kolorów i kształtów.
  • Ograniczona ilość tłuszczów i wybór tych o dobrej jakości – wzorem jest kuchnia śródziemnomorska, w której używa się przede wszystkim wysokiej jakości olejów roślinnych, które są dla organizmu źródłem esencjonalnych kwasów tłuszczowych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Możemy podawać je dziecku w sałatkach, które może wykonać samodzielnie,
  • Częstsze spożywanie produktów pełnoziarnistych, takich jak pełnoziarnisty chleb, musli, proso, orkisz – sycą o wiele lepiej niż produkty z białej mąki i jednocześnie dostarczają cennych substancji odżywczych i błonnika. Naleśniki z dodatkiem mąki pełnoziarnistej albo kolorowe musli zrobione samemu (bez cukru) mogą przekonać największych niejadków;
  • Mniej produktów pochodzenia zwierzęcego – należy ograniczyć spożywanie mięsa, wędlin i pełnotłustych produktów mlecznych. Bardzo dobrą alternatywą i zarazem dostawcą pożywnego białka są przede wszystkim ryby, a także produkty sojowe;
  • Dużo wody – według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia dziecko powinno wypijać 100 ml wody na każdy kilogram swojego ciała. Taka ilość jest wskazana dla dzieci, które ważą do 10 kg. Na każdy z kolejnych 10 kg przypada 50 ml wody, a na następne dziesięć kilogramów – po 20 ml. Oczywiście jeśli pozostaje w ruchu ilość wody powinna być wyższa.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej