Odżywianie budujące odporność

Odporność to cecha trochę nabyta, a trochę wrodzona. To co pewne, to że na odporność wpływają nasze zachowania zdrowotne i zdrowe odżywianie.

Co buduje naszą odporność?

Produkty bogate w składniki budujące odporność są we wszystkich grupach żywnościowych, ale oczywiście królują w produktach roślinnych, do wyboru do koloru. Ciężko aż nie jeść dobrze widząc, ile mamy tych kolorów, kształtów, smaków. Czyli co? Tylko zdrowe jedzenie? Nie, niekoniecznie. Odporność budują m.in. białka, czyli jaja, strączki, nabiał z dobrego źródła. Ważne są jeszcze witamina D, świetnie sprawdzają się działające przeciwbakteryjnie cebula, czosnek, imbir i kurkuma. Genialne i nieocenione są kiszonki, działają cuda na biotę (dawniej florę bakteryjną), orzechy – koniecznie codziennie, na dobrą spokojną starość.

I oczywista witamina C, tak, ale… kto je jedną paprykę dziennie? Kto dodaje cytrynę do wody mineralnej? Kto zjada pesto z pietruszki kilka razy dziennie albo choćby samą pietruszkę? No i kto sięga po truskawki, kalafiora, brukselkę, szpinak, porzeczka, rokitnik, pigwę kilka razy w tygodniu?

Sprawdzone sposoby na odporność

Jak zmieścić w ciągu dnia tyle składników? Moim sposobem na odporność są: eliksiry z imbiru, kurkumy i soku z cytryny oraz soki warzywne. Wyciskam wszystko, co tylko się nadaje: liście zielone roślin, rośliny korzeniowe, warzywa wszelkiej maści. I czy nie choruję? Czasem tak. Jak zaniedbam sen i pracuję za dużo, ale na pewno rzadziej i krócej. Bo zdrowa dieta, zawsze się opłaca.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej