Przetwory i mrożonki – zachowaj lato przez cały rok

Kto z nas każdego roku, po szarej zimie, nie czeka na nowalijki, a potem wysyp szparagów, bobu, owoców leśnych, fasolki szparagowej, ogórków gruntowych, aromatycznych, czerwonych pomidorów, chrupiącego kalafiora, młodej cukinii. Mogłabym tak wymieniać i wymieniać, jakie skarby otrzymujemy od natury, kiedy robi się ciepło, a słońce daje warzywom i owocom zastrzyk z witamin i składników mineralnych. Obecnie przez cały rok można kupić wszystkie warzywa i owoce, ale zwykle w postaci mrożonek lub sprowadzone z innych krajów, co wiąże się z wysoką ceną oraz dodatkiem substancji konserwujących mających zwiększyć ich trwałość. Dlatego też zachęcam do samodzielnego przygotowania zarówno mrożonek, jak i marynat w słoikach. To ogromna satysfakcja, ale i zdrowe warzywa i owoce, po które możemy sięgać w szare jesienno-zimowe dni. Przypominam, że warzywa i owoce to podstawa każdego posiłku i mniejsza ich różnorodność nie zwalnia nas od stosowania tej zasady 🙂

Wartość samodzielnie przygotowanych przetworów

Mrożenie jest najlepszą metodą przechowywania żywności, ponieważ straty witamin są naprawdę niewielkie (witamina C jedynie na poziomie 15-20%, B1 20%, B2 10%, beta-karoten 5-30%). Produkty należy układać w zamrażarce jak najciaśniej i przechowywać w temp. nie większej niż -8 st. Niektóre warzywa jak np. szpinak czy brokuł należy delikatnie zblanszować przed zamrożeniem, aby nie utraciły koloru. Najlepiej rozmrażać je od razu na patelni, w wywarze (w przypadku zupy) czy w koktajlach, ponieważ straty witamin następują, kiedy rozmrażany produkt traci wodę, a my jej nie wykorzystujemy.

Jakich warzyw i owoców nie mrozimy?

Z owoców nie mrozimy kiwi, ananasa, papai, arbuza oraz cytrusów, a z warzyw ogórków, pomidorów, bakłażana, dyni i czosnku. Natomiast wszystkie wymienione powyżej produkty idealnie nadają się na przetwory w słoikach. Warto przygotować swój własny przecier pomidorowy, ponieważ im dłużej poddajemy obróbce termicznej pomidory, tym wyższa w nich zawartość cennego przeciwutleniacza — likopenu. Własnej roboty ketchup z cukinii i sos paprykowy (ajwar) będą na pewno zawierały dużo mniej cukru niż kupione w sklepie. W Polsce niezwykle popularne są przede wszystkim ogórki konserwowe i inne warzywa w zalewie z dobrego octu winnego, z jak najmniejszą ilością cukru. Równie często w ramach domowych przetworów przygotowuje się kompoty, dżemy i soki z letnich owoców – najlepiej dosładzane ksylitolem i zagęszczane pektyną (naturalny błonnik). Owoce należy gotować jak najkrócej, żeby nie zmniejszać zawartości witaminy C i karotenu.

A więc do dzieła, to najlepszy czas na domowe przetwory, ponieważ warzywa i owoce są najsmaczniejsze i stosunkowo niedrogie.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej