Zdrowe odżywianie – Twoja tajna broń na przesilenie wiosenne

Wydawać by się mogło, że kiedy dni stają się coraz dłuższe, a przyroda budzi się do życia, powinna nas rozpierać energia i dobre samopoczucie. Przedwiośnie rządzi się jednak swoimi prawami i prędzej czy później dopada nas spadek formy, problemy z koncentracją i osłabienie organizmu. Jak zatem się wzmocnić i odzyskać radość z życia? Zadbaj o to, aby wzbogacić swoją codzienną dietę w dużą dawkę witamin i substancji odżywczych, wprowadź odrobinę ruchu, a nim sie obejrzysz – przyjdzie wiosna, a wraz z nią poprawi się Twoje samopoczucie. Wahania ciśnienia atmosferycznego, opady śniegu na zmianę z deszczem, cieplejsze dni, a po nich zimne z porywistym wiatrem wpływają dezorientująco na nasz organizm. I mimo tego, że przesilenie wiosenne nie jest stanem chorobowym, który można zdiagnozować, daje nam się mocno we znaki. Jesteśmy apatyczni, tracimy apetyt, nie mamy ochoty na aktywność fizyczną. Najchętniej pocieszalibyśmy się słodyczami siedząc przed telewizorem, pod ciepłym kocem. Nie tędy jednak droga do wzmocnienia sił witalnych.

A może detoks?

Spadek apetytu na przedwiośniu warto wykorzystać do przeprowadzenia jednodniowego detoksu warzywno-owocowego. Sebastian Kneipp wierzył, że jest to świetny sposób na oczyszczenie organizmu. Spróbuj w któryś weekend przygotować sobie posiłki wyłącznie ze świeżych owoców i warzyw. Dieta roślinna dostarcza dużo błonnika pokarmowego, cennych mikroelementów i witamin. Na przednówku wciąż można kupić bardzo dobre rodzime warzywa i owoce, które świetnie smakują nawet wczesną wiosną. Do wyboru masz nie tylko aromatyczne sałatki, ale również całą gamę soków. Może spróbujesz wycisnąć sobie świeży sok z buraka? Dodaj do niego słodkie jabłko, cytrynę i odrobinę imbiru. Ta bomba witaminowa szybko postawi Cię na nogi i wpłynie na poprawę Twojego samopoczucia.

Zdrowa dieta na wiosnę, czyli co?

Na przedwiośniu włącz do swojego codziennego jadłospisu młode rośliny, świeżą zieleninę i kiełki. Twoimi sprzymierzeńcami będą m.in. pietruszka, kapusta włoska, jarmuż, sałata rzymska, sałata pekińska, szpinak, rukola, seler naciowy, brokuły, koper włoski, chrzan, imbir, wszystkie rośliny cebulowate oraz kiełki fasolki mung, lucerny, rzodkiewki. Kiełki możesz spróbować samodzielnie wyhodować na swoim parapecie, tak, żeby zawsze mieć je pod ręką. Pamiętaj też o świeżych ziołach! Do swoich posiłków dodawaj liście bazylii, rozmarynu czy oregano. Sięgaj też śmiało po kminek, koper, pieprz czarny, kurkumę czy liście laurowe. Intensywny aromat i smak ziół będzie wspomagał proces oczyszczenia się organizmu po zimie. Dodatkowo postaraj się ograniczyć mięso, słone i wysoko przetworzone pokarmy oraz żywność o dużej zawartości tłuszczów.

Rusz się, potrzebujesz nie tylko zdrowego odżywiania

Aktywność fizyczna jest niezastąpionym elementem zdrowego stylu życia. Spróbuj zmobilizować się do szybkiego spaceru o poranku. Czasem wystarczy wstać 15 minut wcześniej, żeby przejść długość choćby dwóch przystanków autobusowych. Poczuj ciepło słońca na swojej skórze, wypatruj pierwszych oznak wiosny, ciesz oczy zieleniejącymi drzewami i trawą. Wsłuchaj się w otoczenie – nawet w mieście można usłyszeć śpiew ptaków. Jeśli jednak rano liczy się dla Ciebie każda minuta snu, to zamiast wieczorem wisieć na telefonie, wyciągnij przyjaciółkę na pogaduchy w terenie lub zaproponuj sąsiadom, że wyprowadzisz ich psa. Wybieraj schody zamiast windy, a jeśli to możliwe – zamiast samochodu przesiądź się na rower. Otwórz swój umysł na zmiany, a nagle się okaże, że pretekstów do aktywności fizycznej jest mnóstwo w ciągu dnia. Nie daj się wiosennemu przesileniu! Zadbaj o siebie. Możesz w łatwy sposób poprawić swoje samopoczucie i odzyskać radość z życia. We wprowadzaniu zmian bardzo pomoże Ci pozytywne nastawienie. Zatem uśmiechnij się i zacznij działać!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej