Jak radzić sobie ze stresem oksydacyjnym?

Stres oksydacyjny powstaje na skutek niezdrowego trybu życia: codziennego stresu, złej diety i braku aktywności fizycznej. Najprościej mówiąc jest to zaburzona równowaga między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami, które naprawiają uszkodzone tkanki i detoksykują nasz organizm. To właśnie przeciwutleniaczy w czasie stresu nam najbardziej brakuje. Przedłużający się stan stresu oksydacyjnego może prowadzić do rozwoju nowotworów i chorób przewlekłych jak cukrzyca czy choroby serca. Musimy zatem skutecznie z nim walczyć – lekarstwem może być przestrzeganie 5 zasad zdrowego trybu życia opracowanych przez Sebastiana Kneippa, a efektem ubocznym ich stosowania poprawa samopoczucia i radość z życia.

Wiele procesów w naszym ciele zachodzi w naturalny sposób, a organizm świetnie radzi sobie z ich prawidłowym funkcjonowaniem. Problem pojawia się wtedy, kiedy przestajemy o siebie dbać – zła dieta typu fast food, brak warzyw i owoców w codziennych posiłkach, ograniczony ruch i siedzący tryb życia, krótki i przerywany sen, a w efekcie przemęczenie i stres. Wtedy procesy, które do tej pory toczyły się naturalnie i bez naszej wiedzy zachodziły w organizmie, nagle stają się niebezpieczne oraz mogą mieć wpływ na zwiększone ryzyko zachorowania m.in. na nowotwory i choroby przewlekłe.

Czym jest stres oksydacyjny i jak powstaje?

Wskutek złego trybu życia i odżywiania nasz organizm powoli traci możliwość zachowania równowagi między wolnymi rodnikami, które powstają w trakcie procesów metabolicznych i usuwania z krwiobiegu substancji toksycznych a antyoksydantami (przeciwutleniaczami), których zadaniem jest detoksykacja i naprawianie już uszkodzonych tkanek. Przewaga oksydantów nad przeciwutleniaczami może doprowadzić właśnie do stresu oksydacyjnego, w wyniku, którego uszkadzane są komórki, białka i nasze DNA. Te procesy przyczyniają się przede wszystkim do szybszego starzenia i sprzyjają groźnym chorobom, najczęściej cukrzycy, schorzeniom układu krążenia, a nawet nowotworom. Dlatego warto działać jak najszybciej, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania.

Najważniejsze w walce ze stresem oksydacyjnym jest holistyczne podejście do zdrowia – Sebastian Kneipp wypracował 5 filarów zdrowego trybu życia: woda, rośliny, ruch, odżywianie, równowaga. Duchowny zajmował się przede wszystkim zapobieganiem chorobom: „Lepiej zapobiegać niż leczyć”, bo „każdy chce być zdrowy, ale niewielu robi coś w tym kierunku”. W koncepcji Kneippa nie ma jednak ścisłych nakazów – jest ona elastyczna i otwarta, dlatego każdy z nas może zastosować ją w walce ze stresem oksydacyjnym.

Zdrowe odżywianie lekarstwem na stres

Przede wszystkim zdrowe odżywianie – odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawą zdrowego życia. Kluczem jest jej zrównoważenie, dzięki któremu dostarczymy organizmowi potrzebnych wartości odżywczych, najlepiej z produktów sezonowych i lokalnych. W walce ze stresem oksydacyjnym warto wprowadzić do naszej diety przeciwutleniacze pomagające chronić nasz organizm np. witaminy A, C i E. Osoby, które chcą żyć zdrowo i dobrze się czuć w swoim ciele, powinny przestawić swoje żywienie na potrawy o mniejszej zawartości tłuszczu, bardziej zbilansowane i włączyć dużą ilością ruchu. Warto zadbać również o to, aby w naszej diecie nie brakowało naturalnych antyoksydantów, czyli np. jagód, borówek i truskawek, ziaren, nasion chia, a także buraków, orzechów i kakao, a także wiele innych produktów, których cały czas przybywa po przebadaniu przez specjalistów do żywienia.

Zgodnie z zaleceniami Sebastiana Kneippa należy jeść świadomie, aby odczuwać wyważoną przyjemność ze spożywania wartościowych oraz możliwie niskotłuszczowych posiłków. Promowane przez Kneippa jedzenie „prostych, pożywnych potraw“jest odzwierciedleniem dzisiejszych założeń nowoczesnej nauki o żywieniu, która zaleca pełnowartościowe zróżnicowane potrawy, dużą ilość owoców, warzyw, produktów zbożowych i mlecznych, zgodnie z następującym motto: „więcej z roślin, mniej ze zwierząt“.

Regularny ruch w walce ze stresem oksydacyjnym

Żyjemy w czasach, w których codzienny ruch ograniczyliśmy do minimum od czasu do czasu zmuszając się do ciężkiego wysiłku fizycznego np. na siłowni. Pracujemy bardzo długo, a większość z nas ma siedzący tryb pracy, czas wolny spędzając w dużej mierze przed telewizorem lub komputerem. Dlatego niezwykle ważne jest dla nas polecane przez Kneippa harmonijne zrównoważenie ciała i ducha. Terapia ruchowa Kneippa to jednak nie wyczynowe uprawianie sportu, ale wplecenie aktywności fizycznej w codzienne życie.

Jeśli chcemy poprawiać funkcjonowanie naszego organizmu i walczyć ze stresem oksydacyjnym ważne, żeby robić to regularnie i czerpać radość z ruchu, a nie rozpoczynać od maratonu, czy wyczerpujących zajęć na siłowni. Jednorazowy ciężki trening może Ci zaszkodzić lub Cię zniechęcić. Doskonałym rozwiązaniem są sporty wytrzymałościowe, takie jak chodzenie (spacery lub nordic walking), bieganie czy też pilates lub joga, ponieważ równomiernie obciążają ciało. Kluczowa jest systematyczność, więc najlepiej ruszać się 2-3 razy w tygodniu.

Stosując powyższe zalecenia mamy szansę zmniejszyć ryzyko stresu oksydacyjnego i chorób, które wywołuje, a przy okazji jako efekt uboczny zdrowego stylu życia poprawić swoje samopoczucie i zyskać radość z życia. Do dzieła!

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej