Woda dobra dla zdrowia – poznaj jej właściwości

Wodą możemy, a nawet powinniśmy działać na nasz organizm od wewnątrz i od zewnątrz. Jej leczniczy, korzystny wpływ na nasze zdrowie znany jest od bardzo dawna, a sam Sebastian Kneipp mawiał „Jeśli miałbym wybrać jedno lekarstwo, byłaby to woda”. Przyjrzyjmy się więc temu cudownemu lekowi natury i jego niezwykłym właściwościom wykorzystywanym w hydroterapii.

Picie wody, czyli działanie wodą od wewnątrz 

Zanim przejdziemy do działania wodą od zewnątrz, warto powiedzieć, że, co wydaje się, choć często nie jest oczywiste – wodą przede wszystkim powinniśmy działać od wewnątrz. O piciu odpowiedniej ilości wody zostało już chyba powiedziane wszystko i nadal jej lecznicze właściwości są niedoceniane. Wiele z nas dziwi się i narzeka na różne dolegliwości, które są w istocie, skutkiem tego, że pijemy zbyt mało. Sucha skóra, bóle głowy, cellulit, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, zaparcia, choroby nerek to tylko kilka z wielu konsekwencji niedostarczania organizmowi odpowiedniej ilości wody.

Nasze ciała, składające się głównie z wody, potrzebują stałej jej wymiany. Woda przenosi składniki odżywcze do narządów oraz przyczynia się do usuwania toksyn. Stanowi jeden z głównych składników pokarmowych i jest nam niezbędna nie tylko do przeżycia, ale i do zdrowia. Odpowiada także za właściwą pracę jelit, przyswajanie substancji odżywczych, utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi, reguluje też temperaturę ciała, a to tylko kilka z wielu niezwykłych właściwości wody. Kluczowe dla odpowiedniego funkcjonowania jest utrzymanie bilansu wodnego – jest to równowaga między wodą przyjmowaną a wydalaną.

Ile pić? By nie doszło do odwodnienia, zaleca się, by przeciętnie aktywna kobieta przyjmowała nawet do 3 litrów, a mężczyzna do 3,5 litra wody dziennie.

Hydroterapia, czyli działanie wodą od zewnątrz 

Wodolecznictwo jest działem fizjoterapii i stosowane jest także w medycynie i kosmetyce. Wszechstronne działanie zabiegów akwaterapii sprawia, że cieszy się ona dużą popularnością. Jest bowiem skuteczna przy leczeniu schorzeń układu krążenia, ruchu, nerwowego, oddechowego, jak i dolegliwości związanych z reumatyzmem.

Wyróżnia się trzy typy zabiegów w hydroterapii  – należą do nich różnego rodzaju kąpiele i hydromasaże, natryski oraz inne, takie jak polewanie, zawijanie czy nacieranie.

Wśród kąpieli znajdziemy ciepłe, chłodne, zimne, z wykorzystaniem olejków eterycznych, kąpiele solankowe czy na przykład borowinowe. Przyjrzyjmy się tym zabiegom, do których mamy łatwy dostęp i które możemy przygotować samodzielnie lub też udać się na pobliski basen czy do klubu fitness, by z nich skorzystać.

Kąpiele aromatyczne

Ciepłe kąpiele z wykorzystaniem olejków eterycznych to dla wielu synonim relaksu, innym zaś kojarzą się z pobudzeniem i energią. To jak zadziała kąpiel, uzależnione jest od użytego olejku i jego roślinnych właściwości. Podczas kąpieli aromaterapeutycznych olejki działają zarówno przez skórę, jak i ogólnoustrojowo poprzez inhalację. Wieczorna lawendowa kąpiel po stresującym dniu w pracy zadziała uspokajająco i odprężająco, rozluźni mięśnie i poprawi ukrwienie.

Lawenda jest także skuteczna w walce z infekcjami, wykazuje bowiem właściwości przeciwwirusowe i antybakteryjne. Z kolei rozmaryn zadziała odświeżająco i pobudzająco także korzystnie wpływając na ukrwienie. Przy całej gamie naturalnych olejków roślinnych z pewnością znajdziesz taki, o właściwościach odpowiadających Twoim potrzebom danego dnia!

Prysznice kontrastowe

Choć niektórym ciężko się do nich przekonać zwłaszcza w chłodniejszych miesiącach, są łatwe do wykonania w domu i mają bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Prysznice naprzemienne to takie, podczas których działamy na nasze ciało falami ciepłej i zimnej wody. Ciepła rozluźnia mięśnie i działa odprężająco, zimna zaś pobudza i pomaga zapobiegać stanom zapalnym. Takie kąpiele są świetnym sposobem na pobudzanie limfy, która odpowiada za usuwanie toksyn z naszego organizmu.

Prysznic zaczynamy od ciepłego strumienia i polewamy nim ciało przez około 2-3 minut, po czym obniżamy temperaturę wody i przez około 20 sekund polewamy się chłodną wodą. Wykonaj trzy takie serie i zakończ zimnym strumieniem przechodzącym finalnie w umiarkowaną, letnią temperaturę wody. Prysznice kontrastowe to łatwy, domowy sposób na poprawę krążenia krwi i wspomnianej limfy, wzrost odporności i oczyszczenie organizmu. Wart więc przełamać się i czerpać korzyści z tych cudownych właściwości wody w domowym, darmowym SPA!

Kąpiele parowe

Łaźnia parowa, potocznie zwana też mokrą sauną wykorzystuje lecznicze właściwości wody w formie pary wodnej. Kąpiele parowe usuwają toksyny z organizmu, pomagają się zrelaksować i rozluźniają napięte mięśnie. Para wodna działa niezwykle korzystnie na skórę, czyniąc ją gładką, oczyszczoną, przez co lepiej wchłania ona kosmetyki. Z sauny korzystać należy w cyklach ogrzewanie – schłodzenie – odpoczynek, gdzie zmiana temperatury odgrywa bardzo dużą rolę w działaniu całego zabiegu na nasz organizm, przyczyniając się do wzrostu odporności i poprawy krążenia.

W okolicy z pewnością znajdziesz basen z dostępem do sauny parowej, czy też klub fitness, który w ofercie takową posiada. Szczególnie dobrze sprawdzi się jako zabieg podnoszący odporność na jesień i zimę.

Należy jednak pamiętać, by zasięgnąć opinii lekarza przed korzystaniem z różnych zabiegów hydroterapii. Niektóre nie są bowiem wskazane przy występowaniu pewnych schorzeń.

Lubisz pisać? Wyślij formularz i zostań naszym autorem ✍

Dowiedz się więcej